Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog

2015-01-12T12:10:57+01:00

Kingdom of Angkor

Posted by KayMajid
Kingdom of Angkor
Kingdom of Angkor

PERANAN AIR

​Pengenalan

Kemboja mempunyai sejarah kuno yang gemilang. Dari kurun ke-9 hingga ke-13 ia merupakan sebuah empayar yang kuat serta mempunyai tahap ketamadunan yang tinggi. Empayar Khmer ini mula merosot pada abad ke-15 apabila ia diserang oleh Siam dan Vietnam. Munculnya kerajaan itu datangnya dari dua interaksi yang saling melengkapi antara satu sama lain iaitu rakyat dan pemerintah. Walaubagaimanapun, ini sama sekali tidak dapat menjamin kejayaan dalam sesuatu kerajaan. Maju dan pesat sesuatu kerajaan itu bergantung kepada faktor ekonomi, politik dan sosial yang seimbang. Jika kita lihat bentuk-bentuk kerajaan awal bermula dengan kerajaan yang menghasilkan ekonomi berasaskan pertanian, penternakan, memungut hasil hutan dan sebagainya. Bagi kerajaan Angkor, faktor utama yang menyebabkan kerajaan ini membangun dengan pesat adalah kerana kedudukannya yang berhampiran dengan Tasik Tonle Sap. Air tasik ini pula datangnya dari sungai Mekong. Bekalan makanan seperti ikan air tawar juga boleh didapati di sungai ini dan berupaya menampung keperluan makanan penduduk sekitarnya. Tanahnya yang subur dan mempunyai iklin panas lembab sepanjang tahun sesuai untuk kegiatan penanaman padi sejurus menjadi punca utama untuk mengairi sawah. Dengan adanya sumber air yang kukuh di kawasan ini jelaslah Angkor boleh membentuk suatu kerajaan pada era munculnya kerajaan awal di Asia Tenggara. Selain itu, dengan adanya usaha yang berterusan, mereka telah membina sistem pengairan agar dapat membaiki taraf hidup. Di antara tempat-tempat arkeologi yang terkenal di Angkor ialah Angkor Wat, Angkor Thom, Bantaey Srei, Bayondan Ta Prohm dan sebagainya. Sistem pengairan yang baik dapat terjana kerana raja Angkor sendiri terlibat dalam pembinaannya. Seperti zaman pemerintahan Raja Indravarman I sekitar tahun 877 masihi telah membina sebuah Baray yang mampu mengairi tanah seluas 12.5 juta ekar. Pentingnya sumber air dalam kerajaan Angkor adalah kerana sumber pengkhususan kerja pada masa itu adalah sebagai seorang petani selain daripada mejadi golongan hamba. Oleh itu, tanaman yang diusahakan adalah padi kerana mereka sedar adanya sokongan air yang mencukupi di kawasan itu. Air juga diperlukan dalam membuat binaan. Ia perlu bagi menyatukan bahan-bahan asas pembinaan bagi membentuk batu bata. Kerajaan Angkor juga menggunakan air sebagai kegunaan dalam agama dan amat penting dalam kepercayaan mereka.

Air Berperanan Sebagai Sumber Makanan

Angkor mempunyai warisan semula jadi iaitu tasik air tawar yang terbesar di Asia Tenggara, dengan keluasan 12,000 kilometer persegi diberi nama Tasik Tonle Sap dimana kawasan ini didiami oleh masyarakat Vietnam, Cham dan Khmer. Kedudukannya yang terhimpit oleh daratan di Asia Tenggara dan diselimuti hutan tebal yang kebanyakan bergunung-gunung. Angkor juga memiliki beberapa dataran rendah dan dataran tinggi.Tonle Sap membentuk takungan dataran banjir semula jadi semasa kemelesetan kawasan Kemboja pada masa itu. Ia dihasilkan oleh tiga anak sungai utama dan banyak airnya juga yang tidak menentu. Airnya mengalir dari Tasik Tonle Sap ke dalam Sungai Mekong berhampiran dengan Phnom Penh. Apabila paras air ditolak ke dalam tasik, paras air meningkatkan sehingga 10 meter dan meningkatkan kawasan dari 2,500 - 3,000 kilometer persegi pada musim kemarau kepada 10,000 - 16,000 kilometer persegi di musim hujan. Kitaran hidrologi yang unik memberikan kawasan yang luas pada musim banjir dan hutan pokok renek yang juga boleh mewujudkan keputusan iklim tropika dengan biodiversiti yang tinggi pada ikan, reptilia, burung dan mamalia dan melahirkan perikanan sangat produktif.Sumber yang besar dari tasik Tonle Sap adalah ikan. kepentingan Tonle Sap, bagaimanapun, melangkaui sempadan dari Kemboja. Apabila musim hujan beberapa benih ikan dalam saluran sungai utama, telur dan larva hanyut ke dalam kawasan banjir. Spesies lain yan bertelur di kawasan itu juga ditenggelami air. Tasik juga membantu untuk mengawal kemasinan dan melawan hutan bakau dalam delta Mekong dengan bertindak sebagai takungan semula jadi atau parit air semasa musim kemarau. Chou Ta-Kuan telah menyatakan ;

of all the fish, the black carp is the most abundant; next in number come the ordinary carp, the bastard carp, the tench, and fresh-water congers. There are also gudgeons, which when mature weigh two pounds or more. Other varieties of fish are found, whose names were strange to me. All these fish that I have mentioned come from the Great Lake.

Di sungai Mekong, ikan dan beras adalah sumber utama di kawasan rendah Kemboja. Barangan eksotik dan kayu berharga yang terdapat di hutan hujan tropika juga menarik pedagang India yang belayar dari Mekong sehingga ke Tasik Besar semasa banjir. [4] Sungai Mekong membentuk sebahagian besar dari sempadan dengan Thailand. Sungai Mekong adalah salah satu tarikan penduduk setempat untuk menyara kehidupan mereka. Ikan yang terdapat di Sungai Mekong sangat besar sehingga memerlukan tenaga 2 lelaki untuk mengangkatnya. Apabila paras air sungai ini merosot setiap tahun pada musim kemarau, ikan boleh boleh didapati dengan mudah. Jika ingin hasil yang lebih memberangsangkan lagi, masyarakat setempat juga boleh menggali kolam untuk memerangkap air. Air yang terkumpul pada kolam ini pula semakin hari semakin hilang. Lalu ikan yang terkumpul disitu boleh diambil dengan mudah. Kanam adalah sebuah perkampungan baru dan jauh di lingkungan gunung Cardamom, kira-kira 70 kilometer dari bandar wilayah pursat, dan kira-kira 40 kilometer dari Daerah Kravanh. Jalan ke kampung ini akan melalui beberapa kampung-kampung kecil, seperti anak Veil Vong, Sach Pouk, Peam, Khsang, Prei Khmam dan Kanam. Air sungai yang berasal dari kampung Ta Sai akan mengalir melalui kawasan-kawasan ini. Pasukan kajian berkata mereka menyeberangi sungai ini tiga kali sebelum sampai ke kawasan perkampungan. Beberapa keluarga tinggal di kawasan itu, dan kebanyakan mereka adalah pendatang dari Pursat. Penduduk menyara hidup mereka daripada pertanian, memotong pokok, mencari makanan, dan perikanan. Mereka menaiki kereta kerbau, dan mendaki di gunung satu atau dua kali setiap bulan atau untuk membeli bekalan dari pasaran.

Air dalam sistem Pertanian

Tasik Tonle Sap adalah tasik air tawar terbesar di Asia Tenggara. Tasik ini istimewa mempunyai dua ciri uniknya, pertama, tasik ini boleh mengubah arus dua kali setahun iaitu pada musim panas dan musim hujan. Kedua, tasik ini akan mengecil dengan sangat drastik pada musim panas. Asas ekonomi Angkor digambarkan dengan adanya sistem pengawalan air. Kawasan padinya yang besar dianggarkan kira-kira 12.5 juta ekar dimana 2 atau 3 malah 4 kali, padi boleh dituai dalam setahun. Padi memainkan peranan yang penting dalam kegiatan pertanian. Dalam mengusahakan sektor pertanian, petani perlu peka dengan kalendar. Mengikut pada calendar adalah penting kerana merupakan salah satu adat yang diwarisi sekaligus dipercayai berkaitan dalam aspek keagamaan. Dimana ada tersusun bulan penanaman padi. Oleh itu, penanaman padi perlu mengikut tarikh susunan di dalam kalendar. Tanaman-tanaman yang lain juga, perlu memberi laluan kepada tuntutan budaya padi ini. Menarik tentang adat Kemboja ialah beras terapungnya yang ditanam di Tonle sap. Musim hujan berlalu dengan sepintas lalu manakala musim kering pula mengambil masa enam hingga lapan bulan, pada ketika ini paras air di sungai-sungai terlalu rendah untuk mengairi semua tanaman padi. Dalam tempoh pra-Khmer, ada kalanya cuma hanya satu tanaman setahun dihasilkan dan Kemboja berkembang pula dengan tumbuh-tumbuhan kekacang seperti kacang sebagai sampingan. Tamadun Khmer adalah produk kepada revolusi teknologi tulen berdasarkan kaedah pengairan buatan diperkenalkan pada abad kesembilan. Apabila Jayavarman II (802-850) mengasaskan modal di dataran Angkor, dia segera sedar tentang kelebihan di kawasan ini. Terletak di utara Tonle Sap, dataran aluvium Angkor kelihatan benar-benar rata. Hal ini disebabkan oleh cerun yang dengan perlahan-lahan turun dari utara-timur laut ke selatan-barat daya. (Stierlin & Henri 1984). Kawasan di lembah Sungai Mekong aktif dengan kegiatan pertanian. Sungai Mekong yang mengalir sejauh 600km merupakan sumber utama Laos. Terdapat unsur-unsur semula jadi yang menjadi tarikan untuk dijajah di sini iaitu air dan beras. Kebesaran Sungai Mekong dapat mengairi dataran luas Kemboja jauh sehingga lah ke timur, berperanan memastikan tanahnya kekal subur.

“…Like the ancient Nile, whose mud gave birth to a great civilization, the Mekong overflowed its banks annually, depositing its riches on the surrounding land, and laid the foundation for the luxurious empire of the Khmers…” (Pierre Lotti, 1913)

Selain terkenal dengan sumber protein, ia juga mampu mengeluarkan bekalan makanan yang banyak seperti beras. Dan kawasan sekitar ‘Tasik besar’ini dikenali sebagai salah satu medium paling mudah di dunia untuk penduduk sekitarnya menyara kehidupan. Kesuburan tanah disini memang tidak dapat disangkal, hanya dengan pemantauan yang sedikit, padi juga boleh membuahkan hasil. Berkenaan dengan Baray di Lolei, apabila dibuktikan dengan jelas ia tidak lagi dapat menyediakan air yang cukup untuk mengairi sawah yang berdekatan, Raja Indravarman, kira-kira 870 AD, memilih kawasan yang berbeza untuk membina takungan baru. Diduduki oleh Jayavarman II pada awal abad kesembilan. Kawasan ini pula sama ada ditinggalkan atau dalam erti kata lain diubahsuai dengan kedalaman yang sesuai bagi mewujudkan ruang yang mencukupi untuk takungan besar ke timur, Baray timur. Lain pula dengan baray di Neak Pean, apabila paras air di Baray ini meningkat, ia akan naik ke tahap pembukaan yang membawa kepada saluran mendatar yang ada pada kolam pusat, ketika air dibahagian ini hampir penuh, pancutan air di bahagian tepi kolam mula bertindak. Walau bagaimanapun, Baray ini tidak direka untuk mengisi air tetapi adalah untuk pengawalan air sahaja. Apabila pancutan air ini mula berfungsi, sejurus selepas itu benteng pada baray ini akan dibuka untuk mengairi sawah padi. Sistem ini dianggap sistematik kerana boleh mengawal aliran air pada tanaman dengan sangat baik.

Peranan Air Dalam Keagamaan

Terdapat banyak perbincangan mengenai tujuan tasik buatan yang luas di mana para pengkaji setakat ini menyatakan hanya dua sebab yang boleh diterima pakai. Diandaikan bertujuan untuk memudahkan tujuan pengairan, tetapi baru-baru ini telah dipertikaikan oleh golongan ilmuan, yang berpendapat lainnya adalah untuk tujuan artistic dan keagama, iaitu untuk membekalkan air kepada parit di sekitar kuil dan pelbagai terusan yang merentasi Bandar. Apabila takungan besar ini telah dibina di Hariharalaya dan juga di yasodhapura, maka terdapat sangat sedikit kuil dibina, dan ia tidak lagi memerlukan takungan besar untuk membekalkan air kepada mereka. Tujuan utama tasik buatan ini adalah untuk pengairan. David Snellgrove memetik ayat 268 sehingga 275 dari tulisan lama sebagai contoh banyak kiasan para sastera.

“…having overcome the king of champa by the force of his arms, he gave the wealth of this king to (the temple of) Vishnu, the Self-Existent, on the banks of the Vishnupadi River (The Mekong) as though to give full meaning to the name of ‘Lord of Campa’ (Campesvara. The Vishnu image of this particular shrine)…”

Sitanadi, sungai Sita, isteri Rama yang juga dikenali dengan Laksmi, isteri kepada Vishnu telah dianggap sebagai sungai yang suci seperti Ganges. Pada ketika ini di mana beberapa bentuk tempat berehat telah dibina, ia dilihat mungkin sebagai tiga kali ganda kerana kemasukan aliran anak sungai, dan mungkin popular dengan nama yang sewajarnya. Salah satu boleh dibandingkan dengan Caturmukha, "empat mulut", sebagai nama tempatan di kawasan Phnom Penh, di mana Mekong, Bassac dan Tonle Sap, semua ini jelas memenuhi sebagai empat aliran air. Walaupun metafora bercampur-campur dari satu generasi ke generasi yang lain, semua ini dapat meluahkan keagungan agama dalam ‘penyembuhan’ yang melibat kan air tasik. Bila bercakap tentang Neak Pean, kawasan ini mempunyai empat tempat-tempat suci yang dipercayai mempunyai kepentingannya sendiri. Di mana orang yang setia pada kepercayaan ini mungkin mengambil manfaat dari air tasik ini dan sememangnya masih wujud hari ini. Kuil yang berada di pusat bandar dipercayai sebagai gunung yang mepunyai kuasa ajaib, manakala dinding pula diperbuat daripada dinding batu, dan seterusnya, parit yang penuh dengan air dipercayai sebagai air lautan. Di dindingkuil ini juga terdapat inskripsi Sanskrit. Yang mana realitinya, setiap kuil akan diwakili oleh parit dan dinding yang memagari sekitarnya. Dalam kepercayaan mereka, dua unsur penting disini iaitu laut dan dinding batu, dipercayai mengelilingi alam semesta. Lalu ia menjadi simbolik mengapa jika kita lihat terdapat kolam atau parit yang mengelilingi sesuatu kuil. Tradisi ini masih lagi hidup pada zaman kerajaan Angkor yang dipulihkan oleh Jayavarman VII, bahawa inskripsi beliau telah dipahatkan di empat penjuru Bandar. Seterusnya dibandingkan pula dinding itu dengan gunung lalu menunjukkan kepada seluruh alam semesta dan parit yang mengelilingi kuil itu sebagai lautan. Anavatapta adalah salah satu lagi contoh simbol seni bina yang paling lengkap dengan adanya kolam dan air pancut. Digunakan untuk menyembuhkan kuasa ahli-ahli agama. Tetapi ramai yang tidak mengetahui adalah mustahil untuk memasang beberapa mata air panas bagi melambangkan tasik Anavatapta di Himalaya yang tinggi itu, dimana tasik ini di anggap tasik suci pada agama Buddha. Menurut kesusasteraan agama Buddha, Tasik Anavatapta telah dibekal oleh air panas dan ianya suci kerana kuasa penyembuhannya. Sama ada dari golongan beragama sehingga golongan orang-orang biasa yang mengalami juga luka ataupun cedera, mereka sanggup datang untuk mandi di dalamnya tasik ini. Di sini juga terdapat mata air yang mengalir melalui kepala berbentuk singa, gajah, kuda, dan lembu jantan. Tetapi sebaliknya pula mata air di Neak Pean dimana kepala yang keempat adalah seorang lelaki dan bukannya lembu jantan. Pada pemerintahan Jayavarman VII, beliau dikatakan bukan sahaja mengambil berat tentang dirinya dengan ciri-ciri fizikal rakyatnya, seperti memberi pendapatan kepada mereka yang terlibat dalam kerja-kerja pembinaan pengairan, atau menjaga mereka dengan menyediakan perkhidmatan hospital bagi memudahkan mereka dalam hal-hal kecemasan, tetapi beliau juga sangat menitik beratkan terhadap sifat dalaman rakyatnya iaitu yang berkaitan dengan sifat ‘rohani’ mereka. Dalam konteks lain, beliau memberi penekanan dalam soal keagamaan. Beliau membenarkan mereka menyucikan diri dari dosa-dosa mereka dengan datang ke tempat-tempat suci lalu membuat upacara ritual. Keseluruhan sistem dalam kekuasaan dan kemakmuran Angkor bergantung pada wujudnya pengamal keagamaan. Kedatangan pengamal ini hasil dari kultus yangg menganggap raja sebagai tuhan atau wakil tuhan, terutamanya kaltus “devaraja” yang memberikan kemuliaan suci kepada raja berdasarkan kedudukannya sebagai perancang kerja-kerja air, penjamin kesuburan tanah, mengawal malapetaka (cuaca). Pada kepercayaan mereka, air adalah datang dari tuhan. Maka apa-apa yang ingin dilakukan berkaitan dengan air harus mendapat restu dari tuhan. Memohon untuk dimudahkan ataupun diberikan tanaman yang subur pada mereka. Tapi pada masa ini, ‘tuhan’ adalah seorang yang berkedudukan raja. kedudukan raja yang tinggi dianggap membawa kesaktian. Air adalah penting kepada agama dan kosmologi kehidupan masyarakat Khmer. Golongan Brahman dikenali dengan imej suci dewa-raja yang memiliki air lustral. Parit pada sekitar kuil melambangkan lautan yang mengelilingi dunia, dan tasik buatan Srah Srang mungkin telah digunakan dalam upacara mandi ritual. Jika kita berjalan menuju ke air dari arah matahari terbit, kita akan nampak di sebelah dikiri dan kanan letaknya lambang singa dan ular air. Ular air yang dimaksudkan dalam mana-mana inskripsi merujuk pada seekor naga yang tinggal didalam air. Mereka percaya ada penunggu iaitu ular air, pada tasik-tasik tertentu. Air adalah penting untuk kegunaan keagamaan, imejnya sangat sinonim dengan upacara mandi ritual. Inskripsi pada stele di Preah Khan, bagaimanapun mencatatkan bahawa negara-negara jiran dibayar penghormatan dengan menghantar air suci. Lain pula di Srah Srang, setiap kuil akan dibekalkan dengan air untuk upacara keagamaan ia sering kali disimpan di kawasan yang telah lama dan kering. Merujuk kepada Kuil di kawasan Battambang, ianya telah didatangi oleh siri daripada tiga gopuras di sebelah timur dan sebelah barat, dengan membawa kepentingan kedua-dua menara ini di utara dan selatan kuil pusat. Pendekatan timur terdapat dua takungan hiasan yang besar, yang kini sebahagiannya dipenuhi dengan lalang atau digunakan sebagaimana tanaman padi. Semasa pemerintahan Yashovarman I pada akhir abad ke-9, sehingga pemerintahan Jayavarman VII pada akhir abad ke-12, modal Khmer itu dikurniakan secara beransur-ansur dengan memperbanyak pembinaan monumen-monumen yang besar. Sebahagian daripada rangka kerja ialah seni bina agama dan infrastruktur yang dikaitkan dengan kehidupan ekonomi Bandar. Baray pula menjadi simbolik mengenai rangkaian terusan untuk pengairan. Dari segi pengangkutan kaum ini pula, kita hampir tidak mempunyai sebarang idea seperti apakah ianya kelihatan.

Air Dalam Sistem Pengairan

Pentingnya kawasan pengairan ini dapat dibuktikan pada pemerintahan Jayavarman II. Beliau berjaya meletakkan dirinya di tapak Siem Reap, Rolous, yang diyakini mudah untuk sistem pengairan. Beliau juga mengasaskan bandar-kapal Angkorean pertama iaitu Hariharalaya, dimana di dalamnya terdapat banyak kawasan yang sangat penting seperti Lolei, Bakong, dan Prah Ko. Lolei menceritakan tentang perkembangan air yang sangat luas. Bermula dari pembinaan bendungan selatan berukuran 3.8 kilometer panjang yang berfungsi menyekat sungai kecil yang turun dari Kulen. Ia membentuk satu takungan yang ditiru hasil daripada apa yang telah dibina oleh Kulen tetapi, dalam konteks yang lain, pada percubaan pertama, Lolei sudah mula mengubah struktur benteng. Kemudian diteruskan dengan pembinaan bendungan utara yang dibina pada zaman pemerintahan Indravarman (877-889), yang mengisytiharkan seluruh binaan adalah hasil daripada kerjanya sendiri. Modal berpusat di sekitar Phnom Bakheng bertahan selagi Baray timur bertahan lama. Apabila ini telah mula menunjukkan kekurangan, dan langkah-langkah paliatif seperti menaikkan ketinggian benteng yang tidak lagi mencukupi, Raja Jayavarman IV (921-41 Masihi) mengambil keputusan untuk meninggalkan Angkor untuk ke kawasan yang lain, Koh Ker. Peristiwa ini dilihatkan dengan pembinaan sebuah kuil baru, membuatkan Pre Rup dan Mebon timur telah banyak mengalami perubahan. Bendungan selatan telah dimusnahkan dan dibina semula di selatan, hasil daripada Mebon timur yang berhenti menjadi pusat Baray itu. Satu tempat takungan air yang besar dan hebat, atau lebih dikenali sebagai srahs, telah dibina sebagai tempat berehat untuk karavan yang mengembara melalui jalan di Negara kemboja ini. Iklim dikawal oleh monsoon atau dalam erti kata lain, corak angin dan hujan bermusim yang dibawa oleh suhu dan perbezaan tekanan atmosfera antara Lautan dan daratan Asia Tengah. Air mempunyai sifat yang berubah-ubah. Air yang terlalu banyak tanaman akan ke bawah, air terlalu sedikit tanaman tidak dapat tumbuh. Penyelesaianya sudah tentu adalah bergantung pada sistem pengairan. Walau bagaimanapun, menyimpan dan mengedarkan air pada skala yang besar menjadi satu cabaran besar apabila teknologi pada masa itu hanya sedikit sahaja yang menawarkan bahan binaan daripada batu bata atau blok keras batu laterit. Pada zaman pemerintahan Indravarman, beliau memahami bahawa lebihan beras adalah penting. Oleh itu, beliau berusaha untuk memastikan bekalan air sentiasa stabil. Pada 877, tahun pertama pemerintahannya, beliau membina takungan besar di utara bandar untuk mengekalkan air melalui musim kemarau. Raja seterusnya pula, membina takungan yang lebih besar, barays. Pekerja meminkan peranan dengan melencongkan sungai dan membina sebuah rangkaian terusan berpandukan sistem langkah cermat dalam kerja-kerja pengurusan air ini. Akhirnya, dataran subur di utara Tonle Sap dapat menghasilkan tiga, dan kadang-kadang empat, tanaman beras setahun. Kemajuan ini membolehkan Angkor menyediakan makanan tambahan yang cukup untuk menyokong setiap pembantu raja, buruh, hamba, dan tidak lupakan juga termasuk para tentera. Kerja yang paling penting dalam pengairan sesebuah empayar, adalah di sebelah barat Baray. Dengan takungan lebar 1.5 batu dan mempunyai panjang 8 batu. Dibina oleh Udayadityavarman II pada pertengahan abad kesebelas. Ia telah dibina bukan dengan penggalian, tetapi dengan membina bendungan air besar yang begitu berkesan. Walaupun terdapat pemendapan pada separuh takungan di timur, ia terus membekalkan air pengairan untuk sawah padi di selatan. Pintu moden sluis di selatan dibina pada tahun 1950-an dengan bantuan Amerika, sehingga memungkinkan untuk membekalkan 50 batu persegi tanah pertanian bersama-sama dengan air. Perwakilan laut sepusat dan julat sekitar Meru dibentangkan satu cabaran lagi. Jawapannya adalah pada mulanya sangat mudah. Dinding tunggal akan mewakili gunung manakala parit tunggal mewakili laut. Bagi Khmer, sudah tentu, air mempunyai praktikal serta kepentingan dalam kosmologi. Dipraktikkan untuk penanaman padi, yang juga makanan asas mereka. Sistem rumit takungan baray dan saluran pengairan dibina oleh penggantian raja-raja merupakan asas kemakmuran Angkor. Bercakap tentang sistem hidraulik di Angkor Thom, terdapat sebuah terusan di sini yang mempunyai tebing dipenuhi dengan batu literit, 35 hingga 40 meter lebar. Ia terganggu di beberapa tempat oleh jalan raya, terutama berhampiran Trapeang Don Ma-U, dan juga oleh lima lebuh raya merenung pintu-pintu bandar dan yang melintasi di atas jambatan. Terusan ini kemudiannya akan berakhir pada kolam besar yang berbentuk segi empat tepat yang diberi nama Beng Thom, terletak di sudut barat daya dari Angkor Thom. Air dari terusan ini datang dari parit luar akan memasuki bandar pada pengambilan terletak 80 meter ke sudut selatan utara-timur bandar, dan telah ditubuhkan oleh empat saluran berbumbung 0.90 m tinggi. Beng Thom terletak di bahagian paling rendah di Angkor Thom, bertindak sebagai titik pengumpulan sisa air, dalam menggunakan terusan ini. Ia mengalir di bawah dinding ke dalam selatan parit luar melalui lima saluran berbumbung, setiap 9.30 meter lebar, 1.70 meter tinggi dan 60 meter panjang. Tambahan pula, tasik yang keluasanya empat kali ganda dari kawasan sekitarnya, menjanjikan jumlah ikan yang tidak terkira berkerumun di dalamnya mempunyai peluang untuk pergi paya di hutan banjir. Sudah menjadi rutin apabila tiba pada masa air surut, untuk para nelayan meletakkan perangkap mereka yang diperbuat daripada buluh sepanjang beberapa ratus meter. Mereka mampu menangkap bertan-tan ikan dalam satu-satu masa tertentu. Ikan kering sebenarnya adalah sumber utama protein dalam diet Kemboja. kesimpulannya, penduduk yang tinggal di pinggir tasik telah diwajibkan untuk menyesuaikan diri dengan paras air yang berubah-ubah. Fokus diberikan pada bidang penanaman padi daripada menghasilkan satu tanaman setahun kepada menghasilkannya dua atau tiga kali setahun. Oleh yang demikian, satu langkah yang sangat penting perlu diambil. Kemajuan yang datang membawa kepada keterbukaan pemikiran, dimana pemerintah sudah mampu berfikir tentang kemahuan untuk membebaskan rakyatnya dari sikap tunduk kepada irama alam. Langkah ini diambil oleh raja-raja Khmer di Angkor apabila mereka memutuskan untuk mewujudkan takungan buatan yang besar, yang juga dikenali sebagai barays. [26] Tujuan utama takungan ini, adalah pengagihan sumber air yang lebih baik kepada rantau ini, ini berikutan hujan yang adakalanya berbulan bulan turun dengan amat banyak tetapi ia tidak dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya. Seawal abad ke- ketiga selepas masihi, perladangan beras telah ditubuhkan di kawasan Basaac dan di sepanjang pantai Teluk Siam. Terusan yang membawa air dari Sungai Mekong atau Menam membanjiri bidang berpetak-petak yang terdiri daripada petak yang dipisahkan oleh benteng kecil. Air yang mengalir menuruni bukit dari satu petak ke petak seterusnya dan sehingga akhirnya sampai ke satu saluran yang mengalirkan air dari lebihan itu keluar. Sistem ini berkemungkinan untuk sampai ke tanah yang tidak subur tanpa penghakisan. Air yang mengalir sentiasa menyuburkan tanah dan hasilnya adalah luar biasa tinggi. Satu hektar (2.5 a.) gandum menghasilkan kira-kira 500 kilogram (1110 lbs.) Di zaman pertengahan pula, satu hektar daripada pengairan padi menghasilkan dua atau tiga tanaman setahun dan boleh menghasilkan 2000 kg (£ 4000.) beras. Apabila kita mendapati bahawa lembu menghasilkan 340,000 kalori setiap hektar, gandum 1,500,000 kalori dan beras 7,300,000 kalori setiap hektar. Ini menjelaskan populariti beras adalah tinggi di kawasan-kawasan yang padat dengan penduduk. Dari sudut pandangan pemakanan, hasilnya adalah lebih daripada dua puluh kali ganda tinggi.

Air dalam sektor Pembinaan Bangunan

Bangunan juga memainkan peranan yang penting dalam sesuatu kerajaan. Bangunan di sini merujuk dari segi monumen dan juga candi. Sesuatu kerajaan dianggap maju jika mempunyai mercu tanda yang banyak. Berbalik pada kerajaan Angkor, kerajaan yang terletaknya candi paling terkenal iaitu Angkor wat. Seperti penting air pada pertanian, ia juga penting bagi menyatukan bahan-bahan asas dalam pembinaan. Penyatuan ini akan membawa kepada terbentuknya batu bata. Pada kerajaan Angkor air juga digunakan untuk membuat bangunan, kerana air perlu bagi menyatukan bahan-bahan asas dalam pembinaan. Batu bata yang digunakan di Angkor pada umumnya berdekatan dengan tapak bangunan. Oleh yang demikian petempatan ini sekaligus sesuai untuk penghasilan batu bata. Dalam penyediaan bahan batu bata, pertama ia mestilah memerlukan air dengan kuantiti yang banyak, supaya percampuran batu-batu itu dan bahan lain dalam proses pengeringan boleh ditapis. Kemudian, lumpur dan campuran air atau pasir beras dicampurkan. Sejurus selepaas itu, serpihan kecil hasil daripada tanah yang terbakar mungkin juga akan ditambah. Ini akan memberikan kepaduan yang lebih besar untuk sesuatu kompaun. Lainnya pula di Neak Pean, disini terdapat tempat pusat perlindungan. Tempat ini dianggap suci kerana wujudnya sebuah pulau kecil yang terletak berdepan dengan satu kolam persegi yang mengelilingi pusat perlindungan ini. Nama moden monumen Kemboja ini ialah prea-sat neac pon , yang bermaksud 'menara naga berbelit'. Berkedudukan bertentangan dari kolam pusat, terdapat pula empat kolam kecil. Pada tahap ini air mestilah diletakkan diperingkat yang lebih rendah. Air dicurahkan dari kolam pusat ke dalam kolam sekitarnya melalui empat mata kepala air iaitu dalam bentuk singa, gajah, kuda, dan seorang lelaki. Baray ini, dimensi jauh lebih sederhana daripada dua pendahulunya, adalah tidak kurang luas, iaitu 0.9 X 3.5 kilometer. Di tengah kawasan ini, anggaran keluasan empat persegi pulau dengan 300 meter panjang sisi, sebuah kuil ditemui. Mempunyai lima kolam bersifat dwi, memainkan peranan dalam kedua-dua kegunaan sama ada agama dan juga praktikal. Mengapplikasikan Nilometer yang berfungsi dalam menunjukkan paras air. Melalui saluran air yang mengalir dari bawah pulau itu sehinggalah ketengah kuil pada kolam pusat, di mana ia juga memasuki bahagian dalam kuil yang dibina di atas platform di tengah-tengah kolam. Di hadapan sebuah istana di Angkor, ada sebuah kuil kecil yang tidak mempunyai nama dianggarkan dibina kira-kira 950 AD. Ini merupakan salah satu percubaan terawal bagi kerja-kerja meningkatkan Angkor. Tetapi usaha yang pertama dalam membuat bandar telah dilaksanakan pada zaman pemerintahan Jayavarman V (968-1001 AD) lagi. Kedua-dua Baray sama ada di sebelah barat ataupun timur sepertinya mempunyai hubung kait walaupun kerja-kerja Baray di sebelah barat telah pun bermula terlebih dahulu. Diceritakan, Jayavarman V telah menyediakan piramid Ta Keo lalu kelihatan sebahagiannya sudah dipenuhi dengan air. Ini membuktikan kepada kita bahawa Jayavarman mempunyai stategi yang tersendiri dalam memajukan Angkor dalam sektor air. Arkeologi berpendapat, kawasan ini adalah salah satu yang kawasan yang paling kaya di Angkor. Sras Srang ialah sebuah kolam yang besar iaitu seluas 700 daripada 300 meter yang, keadaan sekarangnya telah disusun semula oleh Jayavarman VII. Oleh kerana di tengah-tengahnya terdapat sebuah pulau yang kecil justeru itu, sebuah kuil kecil akan dibina. Kawasan daratannya dibina di sebelah barat kolam pada paksi Bantay Kdei. Terdiri daripada teres kecil yang menurun lalu akan menemui tangga untuk turun ke arah gigi tahap air. Kuil Bakong menandakan bermulalah penubuhan firma seni bina Khmer klasik yang berlawanan dengan prototaip Jawa. Kompleks kuil ini dikelilingi oleh parit yang besar iaitu 60 meter. Kelebarannya berupaya mengubah yang dahulunya tempat suci kepada sebuah pulau. Adalah sesuatu yang agak hebat kerana dimensi parit ini selalu dipenuhi dengan air, berskalar 340 X 360 meter. Di sini tambak juga berfungsi membawa parit kepada keempat-empat sisi dan memberi akses terus kepada gopura. Dalam perlambangan Hinddu, parit akan mewakili lautan kosmik. Ia sendiri dikelilingi oleh 140 m. Terdapat satu lagi parit dengan kelebaran 22 m, mengelilingi kawasan kediaman setempat dan membentuk sempadan ke pusat Bandar. keseluruhnya adalah 700 meter lebar dan 800 meter Panjang.Tukang batu Khmer, juruhias dan para pelukis membina Pavilion di Angkor Wat untuk pameran penjajah di Perancis. Hanya sebahagian daripada rancangan mereka itu telah dicipta semula tetapi ia sudah cukup untuk membuat Angkor Wat yang paling hebat disemua Pavilion. Terdapat satu parit yang luas dan dinding yang memagari kuil asal. Dalam setiap pameran, walaupun, parit telah digantikan dengan kandang yang mencerminkan menara, tetapi ia nampak sama seperti yang asal. Walaupun dalam versi yang diringkaskan, ini juga boleh dikatakan adalah untuk melihat unsur-unsur simetri luar biasa pada kuil dan elemen yang ada disitu berulang-ulang kali. (Marseille, 1992) didalam bukunya menggambarkan dari kolam sekitarnya boleh dilihat jelas menara di Angkor Wat yang terpantul. Semasa pemerintahan Udayadityavarman II, beliau telah memberi sumbangan besar kepada keindahan bandar, kegiatan kebudayaan dan ekonomi di seluruh rantau ini ialah dengan mempebaharui takungan besar, tasik buatannya bersaiz 8 dengan 2.2 kilometer. Kini dikenali sebagai Baray Barat, ia adalah salah satu takungan besar untuk meneruskan kehidupan sehingga ke hari ini. Pada tahun-tahun berikutnya Angkor telah ditakluk berikutan serangan berterusan oleh orang Cham, dan berakhir dengan serangan dari bahagian laut besar pada tahun 1177. Adalah sesuatu yang tidak dijangka, apabila berlakunya perpindahan ke atas orang yang berebut tahta. Ini dianggap bencana yang sangat besar sama ada sebelum atau sehingga Angkor diceroboh oleh Siam pada dua abad kemudian . Pada kesempatan ini, Cham menyerang melalui laut. Mereka belayar mengelilingi pantai, maka bila tiba di Sungai Mekong, Tonle Sap dan Tasik Besar, mereka mengambil Angkor dengan sekelip mata. Mereka membakar dan menjarah bandar, dibawa harta rampasan dan menghimpunkan tahanan menjadi hamba. Suryavarman dan penggantinya berdendam dengan berterusan mengganggu Cham. Apabila peralihan kuasa jatuh pada Raja Indrakumara, beliau bertanggungjawab untuk memulihkan keadaan di dalam kerajaan, dan diceritakan beberapa tahun selepas itu, dia berperang melalui darat dan laut terhadap Cham. Kejayaan pertempuran di laut kemudiannya digambarkan di dinding ciptaan utamanya seni bina, Bayon. Disini menunjukkan air juga mampu dijadikan laluan perang. Kebanyakan ukiran-ukiran seni berkait rapat dengan episod dari sejarah Kemboja semasa pemerintahan Jayavarman VII mengenai galeri dinding di luar dari Bayon ini dimana ianya terdiri daripada perarakan dan pertempuran. Walau bagaimanapun, bahagian yang sangat rendah dalam ukiran ini menunjukkan adegan dalam suasana hutan dan kurang pula di kawasan kampung atau Bandar seperti di istana, di pasar atau di tebing alur air. Ukiran ini mendapat perhatian yang tinggi bagi golongan Khmer, tetapi watak anekdot mereka memberitahu kita sedikit sebanyak mengenai lambang kepentingan tempat yang mereka duduki ini.

kesimpulan

Wajarlah air dengan ini memainkan peranan yang penting dalam membentuk suatu kerajaan awal. Kegigihan masyarakat agrarian akhirnya Berjaya membentuk kerajaan yang terkenal. Pusat kerajaan diasaskan pada abad ke 7 masihi. Dari segi ekonomi, kawasan pertanian utama ialah sungai Mekong dan sekitar Tasik Tonle Sap. Tasik Tonle Sap membawa kepada pelbagai keistimewaan. Sistem pemerintahan yang bijak berupaya membina baray untuk kegiatan pertanian. Tonle Sap mempunyai kawasan persekitaran yang subur dan sesuai untuk menaman padi. Dari segi sosialnya pula, lebih berkait rapat soal keagamaan. Air bukan saja bertujuan dari segi ekonomi, malahan juga penting dalam ritual dalam keagamaan. Setiap rumah ibadat mempunyai rekaannya yang tersendiri dan tidak lari dari kawasan persekitaran yang mempunyai air. Mereka membina takungan di sekelilingnya. Air memberi banyak spekulasi penting dalam agama. Adat-adat warisan keagamaan mereka juga ada yang masih diwarisi sehingga sekarang. Dari segi politik, menjurus terus kepada sistem pemerintahan. Sistem pemerintahan bertujuan untuk menguruskan pentadbiran agar berupaya menguruskan masyarakat yang lebih besar. Dalam tamadun awal manusia seorang pemimpin atau raja mengunakan unsur magis dan mendakwa dirinya sebagai wakil tuhan supaya mendapat pengiktirafan sebagai ketua pemerintah. Kestabilan ini membawa kepada pembinaan Baray, terusan dan sebagainya. Pengawalan air perlu bagi menguruskan air ketika musim kemarau ataupun musim tengkujuh. Akhir kata, air adalah suatu medium yang dianggap penting dari seluruh aspek norma kehidupan. Cuma perbezaannya, sejauh ia mampu membentuk sebuah kerajaan. Bagi kerajaan Angkor, air digunakan dalam sistem pertanian, sumber makanan, pengairan, pembinaan bangunan dan keagamaan.

Rujukan

Abhakorn & M.R Rujaya. Volume 21, Number 2, May-August 2011. Angkor Redux. A Publication of The SEAMEO Regional Centre For Archaelogy and Fine Arts. Bangkok, Thailand.

B.P Groslier. 2006. Angkor and The Cambodian In The Sixteen Century. Orchid Press. Bangkok, Thailand.

David & Snellgrove. 2004. A cultural History Of The Khmer. Orchid Press. Bangkok.

Eleanor & Manikka. 1997. Angkor Wat Time Space and Kingship. Talisman Singapore. St. Leonards NSW, Australia.

George coedes. 1963. Angkor. Oxford University Press. Singapore.

Jacques dumarcay. 1998. The Site Of Angkor. Oxford University. Kuala Lumpur.

Micheal Freeman & Rodger Warner. 1945. Angkor The Hidden Glories. A Darvid Larkin Book. Houghton Mifflin.

Nabir Hj. Abdullah, Mohd Kamaruzaman Abd. Rahman & Mohd Zain Musa. 2000. Sejarah Asia Tenggara (Kebudayaan dan Alam Sekitar). University Kebangsaan Malaysia. Bangi.

Olivier Serrat. April 2005. Tonle Sap Basin Strategy. Asian Development bank, ADB, metro manila. Philippines.

David & Snellgrove. 2004. Angkor a Tour and Monument. Archipelago Press. Singapore.

Stierlin & Henri. 1984. The Cultural History of Angkor. Aurun Press Ltd. London.

Wilfred G. & Burchett. 1959. Mekong Upstream. Seven Seas Publication Berlin. Berlin Seven Seas.

hakcipta terpelihara : adik Nisa yg Comel


See comments

To be informed of the latest articles, subscribe:
comments

Girl Gift Template by Ipietoon - Hosted by Overblog